Noen av de vanligste svindelmetodene

Svindlerne utvikler hele tiden nye metoder for å få tak i pengene våre. Derfor gjelder det å holde seg oppdatert. Her er noen av de vanligste svindelmetodene, og noen faresignaler du bør være oppmerksom på.

  • Phishing: Vær oppmerksom på e-post, tekstmeldinger eller nettsider som prøver å lure deg til å oppgi sensitiv informasjon. Noen kjennetegn er grammatikkfeil, uvanlige avsenderadresser, og et press om å handle raskt. Sjekk om nettadressen er riktig og at siden har et hengelåsikon i nettleseren før du legger inn personlig informasjon.
  • ID-tyveri: Identitetstyveri er en svindelmetode der noen stjeler og misbruker din identitet – de utgir seg for å være deg. Vær oppmerksom på ukjente bevegelser på kontoen din, regninger på varer eller tjenester du ikke har kjøpt eller bekreftelser på lån eller kreditt som du ikke har bedt om.
  • Kjærlighetssvindel/relasjonssvindel: Svindlere kan bruke kjærlighet, relasjoner og følelser som et våpen. Vær forsiktig med å overføre penger til personer du møter på nettet, spesielt hvis dere ikke har møttes ansikt til ansikt.
  • Fakturasvindel: Vær kritisk til uventede fakturaer eller e-poster som ber deg betale for varer eller tjenester du ikke kjenner til.

Les mer om svindelmetoder og hva du må være oppmerksom på her: Svindelmetoder | SpareBank 1 Sør-Norge

Slik kan du beskytte deg mot svindel

Dine ID-kort, passord og koder er nøkkelen inn til din digitale verden. Derfor er det viktig at dette ikke havner i andres hender. Her er ti tips for å unngå ID-tyveri og svindel:

  1. Ikke del passord, BankID-koder eller sensitiv kontoinformasjon – uansett hvem som spør, enten det er banken, politiet, familie, venner eller andre.
  2. Ikke overfør penger til såkalte «sikre kontoer»: Hvis noen kontakter deg, påstår at kontoen din er hacket og ber deg overføre penger til en "sikker konto", må du bryte kontakten umiddelbart.
  3. Ikke godkjenn ukjente innlogginger eller transaksjoner: Sjekk alltid nøye dersom du mottar varsler om innlogginger eller betalinger du ikke kjenner igjen.
  4. Unngå å klikke på ukjente lenker: Forfalskede e-poster eller tekstmeldinger kan inneholde lenker med skadelig programvare. Søk selv opp nettsider for å logge deg inn, i stedet for å klikke på lenken.
  5. Avslutt mistenkelige telefonsamtaler: Hvis noen ringer og du blir usikker, legg på, og ring tilbake til et offisielt nummer du finner på selskapets nettside.
  6. Bruk sterke og unike passord: Sørg for at passord du bruker på nettsteder og ulike tjenester har unike passord, og bytt dem med jevne mellomrom.
  7. Aktiver totrinnsbekreftelse: Legg til et ekstra sikkerhetsnivå der det er mulig, for eksempel med koder sendt til telefonen din.
  8. Lås postkassen: Beskytt deg mot ID-tyveri ved å sikre at ingen kan stjele personlig informasjon fra posten din.
  9. Makulér sensitive dokumenter: Ikke kast dokumenter med personlig eller økonomisk informasjon uten å makulere dem først.
  10. Vær forsiktig med sensitiv informasjon: Del kun informasjon med pålitelige aktører. Unngå å legge igjen detaljer hos ukjente bedrifter eller nettsider.

 

Mistenker du at du er utsatt for svindel?

Ta kontakt med banken din umiddelbart. Jo raskere du får gitt beskjed, jo raskere kan banken få stoppet transaksjonen.