Morgenen er travel i bakeriet i Mælagata nord i Skien. Anne Britt Hyni Enger steker brett etter brett med bakevarer, lager eggerøre og smører horn og rundstykker til lunsjkunder. Datteren Maria Enger er i full sving med pynting av donuts, julehjerter og annen søt bakst.

Maria har bakgrunn fra kreative yrker. Hun har utdanninger innenfor interiør, er motekonsulent og har hatt ulike jobber i Høyers største klesbutikk i Oslo.

Finne på noe nytt

– Det er et stort hopp fra mote og interiør til donuts, medgir Maria. – Jeg måtte finne på noe helt nytt, og det har vært gøy hele tiden siden.

Hynibakern ble startet i 2021 under pandemien. – Både moren min og jeg ble permitterte, og vi hadde litt lite å finne på. Moren min er kokk og har konditorbakgrunn. Hun begynte å bake litt, og jeg fikk ideen om at vi måtte fokusere på produkter som ikke fantes i området fra før. Derfor satset vi på ordentlige, hjemmelagede donuts, som ble markedsført på en Instagram-konto jeg satte opp.

Suksess

– Det tok helt av på sosiale medier. I tillegg fikk vi gode presseoppslag, forteller Maria. – Planen var å ta imot donuts-bestillinger, men det endte opp med altfor mange A4-sider fulle av bestillinger. Etterspørselen ble så stor at det allerede første året måtte bygges nytt lokale hjemme i Århusveien. Åpningstiden var fra 12 – til så lenge beholdningen rakk, og det sto lange køer nedover langs jordene på Falkum.

Maria kommuniserte med kundene på sosiale medier, og interessen fortsatte å være høy. Den lille bakerivirksomheten ble kontaktet av flere utleiere, kjøpesentre og flere butikker som ønsket å ha produktet i sitt utvalg. – Vi valgte å satse i Arkaden tidlig i 2022. Ledelsen der stod for de samme verdiene som oss, ikke minst ønsket vi å satse i Skien sentrum. Vi har en fin plassering, og det ble lange køer der også, smiler Maria. – Siden har det bare vokst. Vi har utviklet oss videre fra donuts. Nå byr vi på kaneboller, skoleboller, vaniljeknuter og mye annet. Akkurat nå er julebaksten vår veldig populær. Og på fredagene har vi lange køer av folk som skal ha med seg mat hjem for helga.

I tillegg til to utsalgssteder, får Hynibakern massevis av bestillinger fra bedrifter og privatkunder, som skal ha både søt bakst og mat. – Vi leverer alt av spesial-pyntede donuts til babyshowers, navnefester og hva det måtte være. Jeg tar meg av all pyntingen, og mamma tar seg av all maten til bedriftskundene.

Egen signatur

Maria tar seg av produktutviklingen. Hun henter inspirasjon fra overalt og jobber fram sine egne, nye smaker. Etter å ha jobbet lenge med kombinasjoner av sjokolade og friske smaker har jeg opparbeidet meg kunnskap om hva som fungerer sammen. Hva kan kombineres med bringebær? Og med sjokolade? Nå har jeg tenkt: Hva forbinder vi med jul? Resultatet er at vi har jobbet med pepperkakekrydder. Smakene kan være en del av selve bakeproduktene eller som glasur og topping. Vi har en pepperkake-glasur vi har funnet opp selv, og det er veldig populært nå. Jeg føler at vi har funnet fram til noen signaturprodukter med vår egen stil på pyntingen. Det er mange klassiske oppskrifter, men vi prøver å ha vår egen stil og by kundene på noe de virkelig forbinder med Hynibakern.

Lang dag

Arbeidsdagen startet i bakeriet mellom klokka 02.00 og 03.30, alt etter hvor mye varer som skal produseres. Så står hun bak disken i Arkaden fra klokka 11.00 til godt ut på ettermiddagen eller når det er slutt på varene. Mamma Anne Britt tar seg av utsalget i Mælagata, der alle produktene lages.

– For oss ble pandemien en slags solskinnshistorie, sier Maria. – Eller, det kom noe godt ut av det i alle fall. Vi får mye skryt fra kundene våre og er glade for å bli så godt tatt imot av både privatkunder og næringslivet.

Foto:

Ole Bjørn Ulsnæs og Marte Mulle (mullemedia).