Vindu

Noah Askjer skal opp til fagprøve før sommeren. En fagutdannelse alene kunne vært mer enn nok for en 19-åring. Men sånn er det ikke for Noah. På «fritiden» tilbyr han sine snekkertjenester, og publiserer videoer på sosiale medier. Suksessen er formidabel. Over 141.000 følger lærlingen på Instagram, og videoene har millioner av visninger

– Jeg har vært glad i å lage ting så lenge jeg kan huske, gjerne av treverk. Jeg har vært mye ute i garasjen og snekret sammen med pappa, svarer Noah når vi spør om hvorfor han valgte tømrerfaget.

Tømrerfaget eller snekkerfaget pekte seg ut som alternativene, og Skiens-gutten fikk læreplass som tømrer hos entreprenør Ulf Solbakken AS. Snekkerfaget, som i praksis er finarbeid inne på verkstedet, får han praktisert etter arbeidstid.

Eget firma på «kveldstid»

For snart to år siden etablerte han enkeltpersonforetaket Snekker Noah, der han tilbyr sine tjenester til kunder som ønsker spesialbygde hagemøbler, utestoler eller andre produkter.

– Da jeg var 16 år, laget jeg min første hagestol for salg. Først solgte jeg til familie og venner, men så havnet møbelproduksjonen i avisene. Omtrent samtidig begynte jeg med Instagram, og da ble det virkelig mange bestillinger. Såpass mange at jeg synes det var lurt å etablere eget firma for å ha regnskap og formaliteter i orden.

Noah har selv en hagestol utenfor det nye huset sitt (mer om det lenger nede i artikkelen), men den har tømrerlærlingen ikke mye tid til å sitte i. De siste par, tre årene har han levert i underkant av hundre stoler i tillegg til andre utemøbler, utekjøkken og noen inne-møbler. – Skulle noen ha bruk for et spesialbygget møbel til hagen, er det bare å ta kontakt, reklamerer Snekker Noah.

– Du er ikke bare håndverker, du er også en dyktig kremmer og forretningsmann, hinter vi forsiktig. –Jada, det har ballet litt på seg, svarer Noah nølende. Det startet som en hobby, men det er jo mange timers jobb, så det er bra å tjene litt penger på virksomheten.

Mer og mer video

Publiseringen av videoer på Instagram startet rett etter at de første stolene var produsert. Venner og familie mente at sosiale medier kunne være god reklame.

– Jeg hadde ikke så store forventninger i starten, men tenkte at det var lurt med gratis markedsføring. Etter ett år hadde jeg rundt 1.000 følgere. Så publiserte jeg en video om hvordan jeg laget et utekjøkken, og da tok av. Ganske raskt hadde jeg 10.000 følgere, og siden har det bare gått oppover. Nå har jeg så mange følgere at jeg velger å bruke mye av tida mi på innholdsproduksjon til Instagram i stedet for snekring.

Tanken bak videoene er å vise hvordan ulike produkter kan lages og inspirere følgerne til å lage ting selv. Det er liten tvil om at Noah har lykkes med Instagram-satsingen. Tallenes tale er klar. Nå har han rundet 140.000 følgere, og den mest sette videoen har formidable 11,1 millioner visninger. 25 av videoene har mer enn 1 million visninger.

Samarbeid med leverandører

Selve Instagram-publiseringen gir ikke inntekter, men reklameeffekten er god. I tillegg tar Noah reklamejobber, og han samarbeider med flere leverandører.

I starten kjøpte han verktøy og utstyr selv. Men da tallet på visninger økte, ble Noah kontaktet av Bosch med spørsmål om han ville bruke produktene deres i videoene. Etter hvert har antallet avtalepartnere økt kraftig med blant annet Glava, Blåkläder og Fargerike.

– Noen ganger kommer produsentene til meg, sånn som f.eks. Blåkläder. Andre ganger kontakter jeg mulige samarbeidspartnere. Det var noe av tanken med huskjøpet. Da kan jeg lage videoer, og så får jeg betaling av leverandørene på et eller annet vis. Noen ganger får jeg verktøy eller produkter, andre ganger er det snakk om betaling. Derfor er antall seere viktig for meg, forklarer Noah.

– Tenker du på deg selv som en influenser?

– Neeei, svarer Noa. Han er absolutt ikke bekvem med den betegnelsen. – Jeg er vel ikke helt influenser. Jeg føler at det kommer fram at jeg er håndverker. Kvalitet er viktig for meg. Jeg er veldig nøye med å markere hvem jeg samarbeider med. Det er både et krav og noe jeg synes er riktig å gjøre. Jeg vil aldri reklamere for noe jeg ikke kan stå inne for og synes er bra. Da jeg ble kontaktet av Bosch, ba jeg om å få teste produktene i noen måneder for å sjekke kvaliteten.

Lærlingen jobber for Mesterbrev

Selv om Noah ikke er ferdig med læretiden, promoterer han Mesterbrev på Instagram. Oppdraget gjør han for et kommunikasjonsbyrå i Oslo. – I sommer var jeg på Arendalsuka for å snakke om Mesterbrev og bruk av sosiale medier til kommunikasjon i håndverksbransjen. Jeg ble kontaktet fordi de hadde sett det jeg har publisert, og for litt siden fikk jeg spørsmål om å lage en Instagram-kampanje for Mesterbrev.

– Hvor har du lært innholdsproduksjon og formidling på sosiale medier?

– Jeg kan egentlig ikke noe om det i utgangspunktet, men jeg synes det er gøy å lære nye ting. Det er prøving og feiling. Jeg har sett hva som funker. Digital formidling er nådeløs. En ser fort om en får en million visninger eller bare 10.000.

Eget hus under oppussing

19-åringen har kjøpt sitt eget hus i Skien, og oppussingen bli dokumentert på Instagram – selvfølgelig.

– Pappa er bankmann, og det var han som begynte å snakke om huskjøp i fjor sommer. Jeg kikka på noen hus i nabolaget bare for gøy, egentlig. Men plutselig så jeg dette huset, som jeg syntes var veldig kult. Så dro vi på visning, sjekket med banken og la inn bud.

Dagen etter visningen var han huseier. Kjøpet er finansiert med oppsparte midler og banklån med foreldre som medlåntagere. – Det er en av fordelene med å være lærling. En kommer tidlig ut i arbeidslivet og kan spare litt penger. Det gir muligheter, sier huseieren.

– Huskjøpet er en del av Instagram-planene mine framover. Nå får jeg et veldig godt utgangspunkt for å lage godt innhold. Jeg synes filmene skal være jordnære og ekte, og da passer det fint å vise framdriften i et prosjekt som dette.

– Med unntak av kjøkkenet blir det full oppussing hele veien, men alt skal ikke gjøres med en gang. Jobben kommer til å ta tid, men til slutt blir hele huset totalrenovert. Jeg skal forsøke å beholde mye av stilen fra 60-tallet. Huset har sjarm, og den skal jeg ta vare på. Tidsplanen er ikke fastlagt, men jeg håper å kunne flytte inn i løpet av året. Dette prosjektet kommer nok til å gå over et par år.

– Og når du er ferdig, skal huset selges?

– Nei, svarer Noah kjapt. – Jeg synes huset er så kult. Og jeg kommer til å bruke så mye tid på å lage spesielle løsninger at jeg vil bo her selv. Om dette var et prosjekt for salg, kan jeg ikke satse så mye tid og penger som jeg har planer om. Her skal jeg bo, avslutter Noah bestemt.

 

STARTEN: Noah laget sin første stol for salg da han var 16 år. Tre år seinere har han levert oppunder 100 stykker. Videoen viser hvordan den lages: https://www.instagram.com/p/DF0GgfnIDce/

VINDU: Det nye huset er viktig for Noah innholdsproduksjon på Instagram. Videoen viser hvordan ha satt inn det nye vinduet:

https://www.instagram.com/p/DH2enZnINWn/

 

Denne saken er skrevet av Ole Bjørn Ulsnæs for GBBL.