Fra 1. oktober 2025 kan både privatpersoner og boligselskap velge Norgespris som alternativ til dagens strømstøtteordning. Men hva innebærer dette egentlig for ditt boligselskap?

Kort fortalt er Norgespris en støtteordning på linje med dagens strømstøtte. Boligselskapet må fortsatt ha en strømavtale med sitt strømselskap (for eksempel fordelsavtalen gjennom boligbyggelaget) før valget kan gjøres.

Styret må ta stilling til:

  • Fortsette med dagens Strømstøtteordning?

  • Velge Norgespris for boligselskapet?

Merk: Dersom dere ikke aktivt velger Norgespris, gjelder dagens strømstøtte automatisk. 

Forskjellen på Strømstøtteordningen og Norgespris

1. Strømstøtteordningen

  • Beregnes time for time, ikke som månedsgjennomsnitt.

  • Dekker 90 % av strømprisen over 93,75 øre/kWh inkl. mva.

  • Gjelder alle husholdninger, men ikke fritidsboliger.

2. Norgespris

  • Styreleder må inn å bestille på minside.elhub.no (fjernvarmekunder må i tillegg gå via fjernvarmeselskapet).

  • Fast strømpris på 50 øre/kWh inkl. mva, uavhengig av avtale.

  • Justeres på faktura under Nettleie, på samme måte som dagens strømstøtte.

Forskjellen på Strømstøtteordningen og Norgespris er tydelig: Strømstøtten regnes time for time og kan variere mye, mens Norgespris gir en fast pris på 50 øre/kWh inkludert mva.

– For boligselskap og privatpersoner i NO2-området (Sør-Norge) anbefaler vi å vurdere Norgespris, sier Hilde Elisabeth Dypaune, bedriftsrådgiver i Polar Kraft. – Historisk har strømprisen ligget høyere her enn 50 øre/kwh i snitt, og derfor kan dette gi en forutsigbar og økonomisk gunstig løsning for mange.

Hva betyr Norgespris økonomisk?

I Øst-, Sør- og Vest-Norge har gjennomsnittlig strømpris siden 2020 ligget mellom 55 og 65 øre/kWh. Velger boligselskapet Norgespris, kan dette gi besparelser.

  • Betal fast 50 øre/kWh hele døgnet.

  • Staten dekker differansen dersom markedsprisen er høyere.

  • Ved lavere spotpris justeres fakturaen slik at prisen likevel holdes på 50 øre/kWh.

Viktig for styret

  • Rapportering til nettleverandør kreves hvis mer enn 20 % av oppvarmede arealer brukes til andre formål enn boligselskapets husholdninger.

  • Rapportering til nettleverandør kreves hvis fellesforbruket overstiger 5 000 kWh per boenhet per måned.

  • Støtten gjelder fellesforbruk på boligselskapets målepunkt, som varmtvann, vaskekjeller, oppvarming av fellesområder, garasjeanlegg, heis og lading av elbiler.

  • Ordningen gjelder også for felles fjernvarme, med et forbrukstak på 4 500 kWh per boenhet per måned. Avtale inngås direkte med fjernvarmeselskapet.
  • Forbruk utover forbrukstaket må boligselskapet selv dekke til markedspris.

  • Merk at bestillingen må gjøres for hver enkelt strømmåler.
  • Beboernes private målere omfattes ikke, men hver beboer kan selv velge Norgespris for sitt private forbruk.

Er Norgespris noe for dere?

Strøm kan være komplisert. Gjennom samarbeidet med GBBL og Polar Kraft får dere gratis rådgivning for å vurdere om Norgespris passer for boligselskapet.

Ta kontakt med Polar Kraft ->

Slik bestiller du Norgespris

Alle kan bestille Norgepris og vil få støtten fra den datoen du bestiller. Nettselskapet/fjernvarmeselskapet ditt er ansvarlig for Norgespris-avtalen, og du må kontakte dem hvis du har spørsmål.

Boligselskapet kan bestille Norgespris på Elhub Min side. Merk at bestillingen må gjøres for hver enkelt strømmåler. Hvis styreleder ikke får tilgang til å bestille Norgespris via Elhub, må hen kontakte nettselskapet.

Hvis styremedlemmer logger seg på må disse ha rollen Energi, miljø og klima. Denne må tildeles av styrets leder.

  1. Gå til minside.elhub.no

  2. Velg ønsket innloggingsmetode.

  3. Velg korrekt bedrift ved å klikke på ikonet for «Bytt bruker» oppe i høyre hjørtnet og deretter velge hvilket selskap du skal representere. Du skal deretter kunne se de målepunktene som er registrert på det valgte organisasjonsnummeret.

  • Norgespris kan bestilles på www.norgespris-fjernvarme.no eller gjennom fjernvarmeselskapet dere har en avtale med. 
  • Det er som regel boligselskapet som er fjernvarmekunde, ikke den enkelte leilighet. Det betyr at boligselskapet må avgjøre hvilken ordning beboerne skal ha, og eventuelt bestille Norgespris på vegne av alle leilighetene.
  1. Logg inn på Elhub Min side
    Gå til Elhub Min side og logg inn med ønsket innloggingsmetode.

  2. Velg strømmåler
    Finn den strømmåleren (adressen) du ønsker å bestille Norgespris for.

  3. Hva ville det kostet? (valgfritt)
    Klikk på "Hva ville det kostet" for å sjekke om Norgespris historisk sett ville vært lønnsomt for strømmåleren.

  4. Bestill Norgespris
    Klikk på "Bestill Norgespris".

  5. Fyll inn e-postadresse
    Oppgi e-postadressen du ønsker at bekreftelsen skal sendes til. Dette er obligatorisk.

  6. Bekreft vilkårene
    Les og godta vilkårene for Norgespris.

Merk: Hvis du har flere strømmålere (strømmåler = strømabonnement/adresse) kan du bestille Norgespris separat for hver enkelt.