Mens de to foregående produksjonene tok for seg klassekamp, arbeidsliv og politiske spenninger i et lokalsamfunn i endring, går denne siste delen inn i etterkrigstiden – en epoke preget av sterke kontraster: gjenreisning, vekst, hemmeligheter og sår som ennå ikke hadde rukket å gro. – Det er en dramatisk periode, både i smått og stort. Herøya var et kraftsentrum i norsk industri, men også et sted der mennesker sto midt i store omveltninger, sier regissør og manusforfatter Tor Arne Ursin. – Vi vil løfte fram fortellingene som levde i skyggene – de som aldri nådde historiebøkene, men som har formet lokalmiljøet.
Røtter i virkelige hendelser
Grenland Friteater er kjent for sin dokumentariske inngang til lokalhistorie, og «Oppgjør – Herøya 1945–48» er intet unntak. Teatret har gjennom det siste året hentet fram arkivstoff, intervjuet tidsvitner og forsøkt å forstå hvordan industriarbeidere og familier opplevde de første årene etter krigen. – «Det er et nesten filmatisk materiale, fortsetter Tor Arne. – Alt fra hverdagsdrama til store politiske brytninger. Publikum vil nok kjenne igjen både stemninger, steder og dilemmaer.
Hvorfor early bird?
Grenland Friteater lanserer early bird-billetter for å gi de mest ivrige mulighetene til å sikre seg plass – til en litt rimeligere pris og lenge før forestillingen får full oppmerksomhet i 2026. – Publikumet vårt har vokst med hver forestilling i trilogien. Vi merker at folk vil være tidlig ute, og dette er vår måte å gi noe tilbake, påpeker Tor Arne.
Stort ensemble, store rom
Forestillingen skal spilles på et av teatrets mest karakterfulle spillesteder: Sjøfartsmuseet i Porsgrunn. – Vi velger steder som gir resonans. Publikum skal ikke bare se forestillingen, men kjenne den. Det handler om å skape et møte mellom nåtidens blikk og fortidens virkelighet.
Kjøp Early bird-billetter her!
https://grenlandfriteater.no/forestillinger/oppgjor-heroya-1945-48/
Regissør og manusforfatter Tor Arne Ursin sammen med Tom Dewey i vandreteateret på Porsgrunn Mek. tidligere i år.
Foto: Hans Petter Eliassen.